TPOok!

 
avatar
   
Recensie

Nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross: feest in de file

Knappe keuze in overvolle SUV-markt

Vergeet de oude Mitsubishi Eclipse (een sportcoupé), enter de nieuwe Eclipse Cross. Al is het alleen maar vanwege het ‘smoothy’ gemak in de file. Zelfs met een caravan achter de auto.

Waarom zou je een ingewikkelde nieuwe naam voor een model bedenken, als je in het verleden al een catchy naam hebt gebruikt, moeten ze bij Mitsubishi hebben gedacht. Dus werd de aanduiding Eclipse – ooit gebruikt voor een kekke sportcoupé – afgestoft en heet het nieuwste model van Mitsubishi nu Eclipse Cross. En ach, waarom ook niet? Fleetwood Mac kende ook talloze gedaanten en ontwikkelde zich van een hardcore bluesband tot een gladde FM-rock-combo. Zo is de Eclipse Cross ook totaal anders geëvolueerd. Dit is namelijk nu een SUV.

Mekong Delta

Eéntje van het zogeheten Crossover – yep, je begrijpt de naam nu acuut – soort. Nu is dat in autoland een markt die zwaarder wordt bevochten dan de Mekong Delta ooit in Vietnam, maar tussen alle Qashqai’s, Ateca’s, Kadjars en RAV4-en maakt deze stijlvolle alleskunner zeker een kans. Al was het maar vanwege de vele goodies die je standaard bij het instapmodel krijgt. Voor een stickerprijs van 28.990 euro toucheer je de gloednieuwe 1.5 turbo-motor van 163 PK, een veiligheidspakket, bestaande uit actieve botspreventie, lane departure warning en zeven airbags en ook nog een smartphonelink met touchpad-bediening. Da’s bijna nog aantrekkelijker dan de eerste PHEV Outlander destijds. Oh ja, gezien de belangrijke 55-plus doelgroep is een trekgewicht van 1600 kilo (lees: die fijne caravan) ook niet onbelangrijk.

Sweetspot

De Eclipse Cross ontving ook een nieuwe automatische versnellingsbak in CVT-configuratie, wat betekent dat ie altijd de sweetspot in het toerental van de motor zoekt. Het maakt file-rijden bijna tot een feest in smoothness. Wil je het gas eens flink intrappen, dan is het vermogen – dankzij de turbo-blazerij  – al vrij onderin de toeren te mobiliseren. Qua looks is de Cross een gelukte spagaat. Van onderen doet de Eclipse de rijke 4×4 heritage van Mitsubishi (denk de iconische Pajero) eer aan, en van boven heeft ie gewoon een speedy uitstraling. Van binnen blijkt ie lekker ruim, dankzij het Outlander-platform, dat een ruimere wielbasis biedt dan de concurrentie. De achterzetels zijn overigens ook verschuifbaar, dus je kan lachend de halve LA Lakers-selectie meenemen.

Meer bagageruimte

Andersom kan ook. Je schuift de achterbank naar voren en je hebt opeens opvallend meer bagageruimte. Handig, want de standaard-bergruimte valt iets tegen. Het dashboard is overigens bijna in 3D uitgevoerd, maar de (vele) knopjes, die eerst ergens verstopt leken, vind je later als eigenaar natuurlijk blindelings. De TFT-schermen zijn helder, de smartlink voor je telefoon (Apple of Android, maakt niet uit) is gebruiksvriendelijk en een Head Up-display is natuurlijk altijd een fijne optie.  Wil je in het huidige armada van de usual suspects in het overbevolkte crossover-segment een comfortabele en fideel geprijsde auto, die ook nog eens comfortabel (en veilig) rijdt, dan is deze Eclipse Cross bepaald een optie. In elk geval heeft Mitsubishi er zelf ook vertrouwen in, want kopers krijgen ongezien een fabrieksgarantie van vijf jaar.

   
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.