TPOok!

 
avatar
   
Recensie

Tokyo Motorshow: komt de zelfrijdende auto uit het oosten?

‘Beam me up, Scotty’

De 45e Tokyo Motorshow sloot afgelopen zaterdag haar deuren. ThePostOnline was daar als een van de weinige Nederlandse media aanwezig en zag hoe science fiction op de weg straks eruit ziet.

De Japanse Motorshow is voor veel journalisten doorgaans de show, waar heel veel raars te beleven valt. Want nergens anders tref je beurspersoneel, dat de gehele dag met een megafoon bij een roltrap roept, dat ‘langzaam verkeer’ links moet plaatsnemen en ‘snelverkeer’ rechts mag passeren. Nergens anders vind je journalisten en de top van de Japanse automotive-industrie, die als twee dansende knipmessen een buigingsritueel uitvoeren. Waarbij het een absoluut mysterie is, wie van de twee tijdens deze balts als eerste ophoudt. Het is óók de beurs, waar doorgaans veelal exotische prototypen worden onthuld, die nooit enig praktisch bestaansrecht hebben.

 Toyota Concept-i Ride

Rare jongens, die Japanners

Kortom, een hoog ‘rare jongens, die Japanners’-gehalte. Maar voor de automotive-kenner is de Japanse Motorshow veel meer dan alleen maar exotisch toerisme. Want Azië is voor automotive-merken een van de belangrijkste markten ter wereld. Gevolgen van de ontwikkelingen die daar plaatsvinden, druppelen door in Europa. En die zijn, logisch, dan weer als eerste zichtbaar bij de Aziatische merken. Ga maar na: in totaal presenteerden zich op deze editie 153 autobouwers en leveranciers, waarvan 12 níet uit Azië.

EV Nissan IMX

Verbod benzine-en dieselauto’s

De 45e Tokyo Autoshow maakte vooral zichtbaar, hoe snel de elektrificatie van auto’s plaatsvindt. Vorig maand nog verklaarde China, ’s werelds grootste automarkt, dat het overwoog alle benzine- en dieselauto’s te verbieden. Het is dan ook geen wonder, dat hier in Tokyo, Toyota ’s vicepresident opschepte, dat het al wereldwijd 43 procent van de elektrische voertuigen verkocht, in totaal 1,5 miljoen eenheden in negentig landen.

Om haar autoriteitschap te bevestigen, onthulde Toyota dan ook op deze beurs de Concept-i Ride, een auto, elektrisch voortgedreven, zelfsturend en vol met kunstmatige intelligentie. Dus wie straks gestresst uit zijn werk de auto instapt, zal merken dat de besturing automatisch wordt overgenomen. ‘Te gevaarlijk’, al die opgefokte haantjes op de weg, zo zal de Toyota-adept oordelen.

Mazda Kai

Daan Roosegaarde

Ook op deze beurs de onthulling van de EV Nissan IMX. Een fraai gelijnd prototype, waarmee Daan Roosegaarde graag goede sier zou maken. Stel hierbij gerust de opvolger van de Qashqai voor, een van de best verkopende SUV’s op de Nederlandse markt. De toekomstige Qashqai-rijder zal straks kunnen kiezen of om zélf te rijden of de auto het werk te laten doen.

Op de voorruit wordt allerlei informatie geprojecteerd van het voorbijglijdend landschap. Inclusief kroegen en andere horecagelegenheden waarvan de auto weet dat de bestuurder daar graag vertoeft. Honda toonde dat auto’s steeds meer de rol van huiskamers overnemen. ‘Home is, where you park it’. Inderdaad. In dit geval heel letterlijk. De Honda IeMobi Concept bestaat uit vijf vierkante meter interieur en kan zomaar aan een huis worden gekoppeld als extra woonverblijf.

Mitsubishi e-Evolution

Rijklaar-toeslag

Opmerkelijk nieuws ook op het design front. Want de prototypen leken dit keer niet alsof ze waren weggeplukt van de Star Wars-set. Nee, vele zouden zomaar bij de dealer, inclusief rijklaar-toeslag, in de showroom kunnen pronken. Zoals de nieuwe Nissan Leaf, en met name Nismo-versie, die zich toonde in een zeer begerenswaardig maatpak. Dat geldt ook voor Mazda, die met zijn ‘Kai ‘en ‘Vision Coupé’, liet zien hoe generatie zeven van dit merk zich zal presenteren. Mitsubishi stond met zijn ‘e-Evolution’ nog iets verder af van de realiteit. Maar voor was al wel de moderne interpretatie te zien van de karakteristieke grote grille en, achter, de kristalvormige achterzijde van de Mitsubishi Pajero.

Ook in deze Mitsubishi het Artificial Intelligence-systeem. Dit observeert rij- en weggedrag, maar ook stemverheffingen en gezichtsuitdrukkingen van de bestuurder en past daar de automatische besturing op aan. ‘Beam me up Scotty’, de wereld van Star Trek is dichterbij dan we denken.

Nissan Leaf Nismo

 

   
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.