Recensie

Nieuwe Nissan Leaf: het mooiste meisje uit de elektrische klas

28-03-2018 12:15

Nee, de eerste versie van de Leaf was bepaald niet moeders mooiste. Maar de onlangs gelanceerde versie heeft zowaar wel ‘the looks’.

Op de keper beschouwd is de nieuwe Nissan Leaf uit hetzelfde hout gesneden als ooit de iconische 2CV, die wij in Nederland kennen als de ‘Lelijke Eend’. Citroën wilde vorige eeuw met dit model de auto beschikbaar maken voor de grote massa. Hetzelfde kun je nu zeggen van de Nissan Leaf. Leaf staat immers voor Leading, Environmentally Friendly, Affordable, Family Car. Toen de eerste versie in 2010 werd gelanceerd, ontstond er echter bepaald geen run naar de showroom. En zeker niet door de Jan-Met-De-Petten. Kans is echter groot dat de tweede generatie van deze ‘Affordable Family Car’ wel wordt omarmd door de gewone man. Niet in het minst door het belastingregime in Nederland, dat berijders van elektrische auto’s slechts voor een nederige vier procent aan bijtelling aanslaat. Maar dat is niet de enige reden. Want, hoe jaloersmakend voor Marijke Helwegen, deze Leaf heeft wèl een geslaagde facelift ondergaan. De Nissan is zowaar veranderd in een van de mooiste meisjes uit de elektrisch klas.

Ethiopische marathonloper

Maar heeft deze knappe deerne ook een beetje longinhoud? Jazeker. Vergelijk je de voorgaande Leaf met deze nieuwe versie, dan kunnen we nu gerust spreken van een Ethiopische marathonloper. Toen de eerste Leaf het licht zag, kon er een kleine 100 kilometer mee worden gerold. De huidige Leaf is toegerust met een 40kWh-batterij die officieel er zo’n 378 kilometer weet uit te persen. Neem dit getal echter meteen met een flinke korrel zout. Electro-kenners zeggen namelijk dat de zogenaamde WLTP-metingen veel betrouwbaarder zijn. Die wijzen op een bereik van zo’n 270 kilometer, bij een rijmix van snelweg en de stad. Meer een urban typetje? In de stad zijn zo’n 415 kilometer mogelijk.

Het e-Pedal

De 2CV destijds bood de bestuurder een Spartaans interieur. Dat kun je van deze Leaf niet zeggen. Goed zittende stoelen, overal knopjes en schakelaars.  Enige minpunt is het stuur, dat niet naar voren te verstellen is. Daar staat weer tegenover de overvloed  aan moderne elektronica. Met ProPilot is de Leaf al aardig zelfstandig op de snelweg.  Zonder ingrijpen van de bestuurder houdt de auto  automatisch afstand tot zijn voorganger en blijft ook nog eens vrij netjes tussen de lijnen. ProPilot Park biedt de mogelijkheid tot automatisch inparkeren. Meest mooie innovatie is het e-Pedal. Gas geven en remmen met slechts één pedaal. Het e-Pedal zorgt er bovendien voor, dat je weer energie oplaadt voor de batterij.

Klanttevredenheid

Nissan Leaf kent overigens een ongekende klanttevredenheid. Maar liefst 94 procent  van de berijders van het eerste uur wil niets anders meer. Vanuit die optiek heeft de nieuwe Leaf ‘wat goed is’ verder verbeterd. De auto maakt minder geluid dan de piepjes bij een gemiddelde hoortest voor 65-plusers. Tegelijkertijd doet hij een fluisterstille acceleratie van 0-100 km in minder dan acht seconden. Ja, tijden zijn veranderd. Daar deed de Lelijk Eend vroeger zo’n 35 seconden over. En bepaald niet fluisterstil.

 
Helaas: deze aanbieding is verlopen, maar probeer deze boeken eens