Recensie

Jaguar E-PACE: Allurekat die graag kopjes geeft aan alleman

02-03-2018 12:23

 

De nieuwe Jaguar E-PACE voelt zich zomaar thuis op steile modderheuvels. Maar op het vertrouwde wegdek toont hij zijn ware aard.

Om maar meteen met onze meest merkwaardige ervaring te beginnen. Op Corsica, waar de Europese introductie van de Jaguar E-PACE plaatsvond, werden we door het Jaguar-personeel van het vertrouwde wegdek gedirigeerd. Heel normaal als je een auto test van zustermerk Land Rover. Maar voor de Jaguar-familie is dit toch opeens alsof moeder een kind van de melkboer heeft gebaard. Deze Jaguar E-boreling bedwong zomaar steile modderheuvels, niersteen-vergruisende bergwegen, ja zelfs woeste bergbeken. Op een zandcircuit  was het daarna ook nog eens stevig driften geblazen. Vreemd inderdaad. Leuk zeker.

Land van melk en honing

Het is tegenwoordig SUV’s dat de klok slaat. Jaguar arriveerde rijkelijk laat in dit land van melk en honing. Want pas twee jaar geleden introduceerde het de F-PACE, die zich overigens meteen ontwikkelde tot een geduchte concurrent van de Audi Q5 en de Porsche Macan. Tegenwoordig is de F-Pace zelfs goed voor bijna de helft van de wereldwijde verkopen van Jaguar. Logisch dat het nu komt met een model, dat veel kleiner, goedkoper en daarom zomaar toegankelijk wordt voor veel meer gewone stervelingen op deze aarde. Alsof het Kurhaus opeens lonkt naar de Van der Valk-doelgroep. De aloude bolknak rokende Jaguar-rijders zouden zich waarachtig omdraaien in hun graf. Maar deze verkoopstrategie betekent nu eenmaal meer massa en dus meer kassa.

Spiegelend houtfineer

Om misverstanden te voorkomen, deze E-PACE is zeker geen doorsnee auto. Premium, modern en speels, dat zijn passende beschrijvingen. Premium vanwege de gebruikte materialen. Het (in onze auto rode!) leer is prachtig gestikt, het houtfineer spiegelt je tegemoet. Modern, vanwege de connectiviteit, zoals het 10-inch makkelijk bedienbare scherm in het midden en de vijf USB-ingangen. Speels, vanwege de versnellingspook van de 9-traps automaat, die een trekker heeft, die je net als bij een riotgun moet overhalen. Ook speels trouwens vanwege het Disney-achtig moeder en welpje Jaguar die zijn uitgebeeld in de voorruit.

Geen grijze duivenauto

Grootste kopergroep van het SUV-segment zijn de vijftig-plussers onder ons. Maar wie achter het stuur kruipt van deze E-PACE krijgt meer het gevoel van een sportieve racemobiel, dan een schommel-de-schommel grijze duivenauto. Dat komt door de hoge taillelijn aan de zijkant en de hoge middenconsole. Je zit heel laag, net zoals in een Jaguar F-Type.  Nog meer overeenkomsten met de F-Type vormen de grote analoge draaiknoppen voor de verwarming, de koplampen en de 2.0 liter benzinemotor (249 en 300 pk). Dankzij deze motor zoefden we door het adembenemende berglandschap van Corsica, met hoofdzakelijk weggetjes als kronkelige spaghettislierten. Hier merk je hoe messcherp deze auto stuurt, hoe perfect de motor reageert. Leuk hoor dat off road Livingstone-DNA. Maar deze kat gaf ons vooral kopjes door het heerlijke weggedrag, waarmee de E-Pace overigens meteen zijn oerdegelijke Jaguar-DNA verraadt.

 

 
 

Helaas: deze aanbieding is verlopen, maar probeer deze boeken eens
 

 

Nieuwe autoverzekering nodig?