Recensie

Recensie – Ford S-Max Vignale: dikke optie-saus zorgt voor premiumpotentie

05-05-2017 10:18

Premium is het buzz-word in de auto-industrie, zo beseft ook volume-merk Ford.

Maar hoe los je dat op, als je voornamelijk auto’s produceert voor de massa? Nou, dan verzin je een speciale lijn, waarmee je je modellenreeks pimpt met luxe. Vignale heet de premium-badge van Ford en die aanpak sloeg al aan bij de Mondeo, die van binnen werd omgetoverd tot directieauto, maar die van buiten, op enkele accenten na, qua patserigheid vrij stealth bleef. Een jaartje terug reden wij deze auto en dat beviel meer dan uitstekend, al was het verbruik vrij hoog. Echter, mensen die in dit segment instappen, boeit dat minder. Het Vignale-concept werd recentelijk ook weer doorgevoerd op de Kuga en de Edge, waarmee de Europees/Amerikaanse fabrikant bewees dat haar modellen, die vrijwel altijd geslaagd zijn, premium-potentie hebben. Nu is Ford’s dikste Europese MPV aan de beurt, de S-Max Vignale.

Geen Toppers-uitstraling

En ook zonder die dikke optie-saus vonden wij de S-Max al een lekker ding. Vooral de wegligging was easy de beste in zijn klasse, zoals wel vaker bij Ford. Gelukkig hebben ze daar dus niet aan geknutseld. Uiteraard kreeg de Vignale de dikste benzinemotor beschikbaar (240 PK) en in tegenstelling tot de meer bescheiden introductie Mondeo Vignale, is de S-Max met shiny 19-inch velgen en her en der rondgestrooid chroom toch iets uitgesprokener. Het staat hem goed, je ziet er bijvoorbeeld niet plots De Toppers in rijden. Op het randje is wel de exclusief leverbare kleur Platinum White dat is doorgetrokken tot het witte leer (met meeverende kussentjes) in het interieur. Wellicht niet zo handig als je in het bezit bent van kotsende kleuters, wel fráái.

Thaise massagemeisjes

Over de zetels gesproken, die kan je verwarmen, ventileren en in de voorstoelen zitten er kennelijk ook nog Thaise meisjes in de leuning verschanst, want de seats kennen ook een massagefunctie. Ach, massage-stoelen. Ze doen het altijd leuk doet in de optielijst, maar in de praktijk zijn ze nogal onnodig is. Aldus ons, tenminste. Dat geldt bepaald niet voor Ford’s satnav en entertainmentsysteem, die inmiddels in zijn derde generatie is. Het zal iets Amerikaans zijn, maar het is weer gebruiksvriendelijkheid galore en je mag ook nog iets richting display blaffen (‘Weg uit de Schilderwijk, én snel’) en hij doet het ook nog. USP van de Vignale-reeks is de stilte aan boord. De hele S-Max lijkt verpakt in geluiddempende materialen en er is ook noise-cancellation.

Babyboom-hoog

Echt? Ja, echt, net zoals die koptelefoontjes voor in het vliegtuig. Alleen zit het anti-geluid nu in de speakers. Samen de relaxte rij-eigenschappen zorgt dit voor een totale ontkoppeling met de buitenwereld, waardoor je stressvrij en ontspannen door het verkeer beneden je (de zit in de S-Max is babyboom-hoog) klieft. Alleen al deze autonome ervaring maakt de Vignale-badge de moeite waard. Trouwens, er zit ook nog een service-pakket bij. Je krijgt een geheim telefoonnummer voor assistentie op wat voor wijze dan ook, er is een Vignale-app en bij onderhoudsbeurten wordt de S-Max voor je gehaald en gebracht. Dat scheelt altijd veel sores. En 53.990 euro is dan geen budget-prijs, het is vrij fideel voor deze CEO-style MPV, waarin ook de hele familie past.

S-MAX Vignale: (160pk, handgeschakeld) vanaf 46.990 euro