Recensie

Volvo V90 Cross Country: Coole uitstraling, warm aanbevolen als vakantieauto

25-03-2017 11:03

Barre weersomstandigheden? De Volvo V90 Cross Country lacht erom. Sterker nog, deze auto begeeft zich graag op glad ijs. Maar ook ideaal als vakantie-auto in de zomer.

Volvo’s boring? In 1982 misschien, toen je aardrijkskundeleraar er nog in reed. Maar Das war Einmal, neem de haast horizonloze motorkap van de nieuwe V90 Cross Country (CC), daar kan Ferrari nog een puntje aan zuigen. Die lenige looks worden nog ravissant aangezet door de lage daklijn, ondertussen blijft de Volvo CC wel koel en ongenaakbaar. Want het moet natuurlijk wel de bolide blijven van Ons Soort Mensen, al is de extra bodykit van deze vierwiel aangedreven versie wel op het elitaire randje met antracietkleurige wielkastverbreders en stootstrips. De onderkant van de voor –en achterbumper zijn in dezelfde lak gesteld en om het stoere karakter van de CC-versie te benadrukken vind je onder de bumpers ook nog een skidplate aan (maar nodig hebben zal je hem nooit).

P-woord

Het is overigens een onverwoestbaar cliché dat Volvo stations, pardon, Estates, ruimer zijn dan andere modellen. Vroeger misschien, maar in Zweden hebben ze veel kubieke meters opgeofferd aan uiterlijk. Niets mis mee, want wij haten het P-woord: Praktisch. Daarom heeft deze V90 met 560 liter zelfs minder bagageruimte dan zijn voorganger, de in 2016 uit productie genomen V70. Klap je de achterbank neer dan kan er wel weer een hele lading vakantiebagage in voor komende zomervakantie, inclusief een paar zakken aardappelen voor wie dat Mediterrane eten maar allemaal niets vindt. Of sledehonden, die wellicht meer van toepassing zijn op onze testlocatie: een bevroren meer bij het Zweedse Östersund. Daar ontdekten wij meteen weer een typisch Volvo-veiligheidje.

CIA-afdeling

En zoals zo vaak bij Volvo is die techniek weer even slim, als effectief. De hele 90-serie is vanzelfsprekend opgetuigd met talloze sensoren en radars, waar de gemiddelde CIA-afdeling het halve Midden Oosten mee in de gaten kan houden. Maar het nozele is nu dat al die high-tech-voorzieningen op de voorruit zijn geplakt, in tegenstelling tot bijna alle andere merken, waar alle signaleringssystemen in de grille zitten. Er hoeft maar wat modder, pekel, sneeuw, of ijs op te komen en je dwaalt qua safety rond als Gordon in een darkroom. Zo niet bij onze Cross Crountry in Noordelijk Zweden, daar zat al die opgespatte sneeuwtroep gewoon in het ruitenwisserbereik. Elementary, my dear.

Minder risico’s

Bij Volvo beseffen ze gelukkig ook, dat snelheid eveneens veiligheid is. Hoe harder je kan inhalen, of invoegen, hoe minder risico’s je loopt. De D5-versie die wij temden op het poolcirkel-ijs is al niet kinderachtig met 235 PK, maar als extraatje levert de fabrikant uit Gothenburg ook nog een zogeheten PowerPulse. Vergeef ze overigens de naam, want zo zou ook een Heavy Metal-bandje uit Estland kunnen heten. Enfin, deze PowerPulse functioneert bij bepaalde snelheden als een extra turbo-tje, voor net die laatste acceleratie. Nog zo’n prachtinnovatie is dat de V90 met onboard Spotify komt, zodat je bijvoorbeeld de tragische neergang van Ruud de Wild op Radio 2 niet hoeft aan te horen.

Kid You not

Qua premium-goodies heeft Volvo het hele magazijn leeggetrokken. Wat te denken van de – so Volvo – riant zittende full leather zetels, die in de zomer je zweetvocht absorberen. Kid you not. De afwerking van het interieur is verder gedaan met prestigieus Black Walnut Wood. Zeer mooi. Halverwege de cockpit is verder verticaal een tablet-achtig scherm gepositioneerd, waarmee alle gadgets en dat geweldige soundsysteem kunnen worden gedresseerd. En natuurlijk, Volvo’s bezitten nog steeds een hoog Alexander Pechtold-gehalte, maar de V90 en zeker de CC heeft ook een no guts, no glory Thierry Baudet-factor.

Volvo V90 Cross Country: vanaf 63.675 euro