Voorbij het eigen gelijk
 
 
avatar
   
Recensie

RECENSIE: Volkswagen Up! koop je niet omdat ie goedkoop is, het autootje is zowaar fun


Duitsers zetten in op praktisch, potent & knetterende kleursmaken

De Nederlander koopt geen auto met zijn hart, maar met zijn zuinigheid. Ziedaar het succes van de Up! Gelukkig heeft Volkswagen de auto nu voorzichtig ook fun gemaakt.

Soms gebeurt het, dat je wordt ingehaald door een hitsig VW Upje. Of dat er zelfs ééntje bij je achterop probeert te kleven. Ach, gossie, denk je dan. Maar net als bij een irritante bromvlieg, wuif je hem zo weer weg. De berijders/bezitters hebben natuurlijk iets te compenseren, als ze zich zo flagrant onderaan de lease-foodchain bevinden. Welnu, das war einmal. In Wolfsburg hebben ze de Up!(ja, dat uitroepteken hoort nu eenmaal achter die naam, kunnen we niets aan doen) gefacelift met onder meer een nieuwe 1.0 TSI-motor, die dankzij een turbo een upgrade kreeg van 75 pk naar 90 pk. U denkt: 90 pk? Mwoahaaaaa…. Bepaald niét in een Up!, die op twee kilo na slechts 1000 kilo weegt. Dan klok je de 1 tot 100 al snel onder de 10 seconden. Of stuur en knal je, zoals wij op ons testparcours rondom Milaan, bronstige Italianen gek.

vw-up 4

Potentie


Ooit kocht je, zoals wij in Nederland massaal deden, een Up! omdat ie goedkoop, klein, praktisch en zuinig was (allemaal: kóts), maar nu kan je VW’s kleinste dus gerust voor je plezier inzetten, want het rijgenot in die potente 1-liter is hoog. Hulde derhalve. Verder is dit Upje ook vrij easy on the eyes geworden. De reden is simpel: hij is verkrijgbaar in meerdere kleursmaken, vooral knetterende. In een (Neder)land waar mannen zich doorgaans kleden alsof ze elk moment een boswandeling kunnen maken, was ook de kleurkeuze van auto’s logischerwijze nogal defensief. Grijs is de norm bij onze weggebruikers, groen en blauw zijn al snel een frivole uitspatting. Gelukkig voeden de Duitsers – altijd al wat vrijer in kleurgebruik bij bolides – ons nu via de Up! weer op met bijvoorbeeld Edelweiss en een carrosserie met pareleffect. Epicness! Doe er andersgetinte spiegels en een apartkleurig dakje bij en je hebt een looker!

vw up 5

Raskeffertje


De generatie, waar dit raskeffertje voor is bedoeld – de zo geliefde Millenials – is vanzelfsprekend verkleefd aan de smartphone, die ze nu – slim van VW – handig bovenop hun dashboard kunnen plakken. Download de speciale Up!-app en je smartphone fungeert pardoes als de brains en beeldscherm van je bolide(tje). Navigeren gaat vervolgens vlotjes en je kan via je eigen smartphone ook het verbruik van de VW bijhouden. Zo kwamen wij er in Italië achter dat die nieuwe snelle turbomotor gemakkelijk 1 op 20 rijdt. Zelfs fietsen is duurder. Andermaal chapeau. Maar laten we eerlijk zijn: je stapt niet in de Up! om in twee dagen naar Sicilië te rijden. De biotoop voor dit charmante scharrelkipje is de stad.

vw-up 3

De Up! is wendbaar, heeft een ultra-korte draaicirkel en door de bij de facelift inbegrepen parkeersensor knal je hem zelfs naadloos tussen twee shoarma-brommers.
 Maar al die fijne pk’s, dat leuke uiterlijk en die kittige citytrip-mogelijkheden, de Nederlander kijkt toch vooral naar de prijs. We pakken de brochure er even voor je bij: je stapt al in voor 10.590 euro, maar dan moet je het zonder airco (enzo) doen. De raampjes zijn dan wel elektriek. De Move Up-versie is voor 11.995 iets meer aangekleed en de meest luxe versie, de High Up! komt op 13.790 euro. De toffe 90 PK-motor is pas vanaf de Up Beats (die heeft een extra dik soundsysteem) leverbaar. Dat kost je dan 13.405 euro. Joh, da’s nog minder dan het maandsalaris van een KLM-gezagvoerder!

vw up 1

   
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.