Voorbij het eigen gelijk
 
 
avatar
   
Recensie

RECENSIE: Nieuwe Volkswagen Tiguan: fris en fruitige Passat op pootjes

Een VW Passat vermomd als SUV? Ja, dat kan je zeggen over de nieuwe Tiguan. So what?

En zo stonden we zomaar in Berlijn tijdens het internationale voorstelrondje van de nieuwe Volkswagen Tiguan bij het verkeerslicht achter een model van de eerste generatie. Wow, wat kunnen een paar pennenstreken toch het verschil maken. Die oude Tiguan zag er wat mollig en onbeholpen uit, terwijl de onze (de nieuwe dus) in al zijn strakheid zat te shinen. Niet dat er nu heel veel aan veranderd is, want dat doen ze nooit bij VW. Toch hebben ze precies aan de juiste knoppen gedraaid om de Tiguan behalve stoer, ook fris en fruitig te maken. De wielkasten zijn iets breder en de Tiguan heeft net zo’n kek lamellenfrontje als de Passat. Trés chique.

volkswagentiguan3 (2)

Trouwens, over dat stoer gesproken: omdat Berlijn – en dan vooral het Oosten – nog steeds voor de helft braak ligt en hele hectares aan wasteland nog niet zijn ontwikkeld, konden wij ook nog wat ruig terrein in. De Tiguan mag dan nog steeds een geliefde auto zijn voor de well to do Elsevierlezer, maar daar op de heuveltjes, in modderpoelen en greppels, schoffelt ie als Paul Breitner op het WK van ’74. Zonder enige ironie: het is werkelijk indrukwekkend wat deze VW in het veld kan.

VW schiet met hagel

Goed, dan moet je wel de 4Motion-versie, oftewel vierwiel aandrijving, hebben. Koppel deze aan de 2.0 TDI van 150 PK en je hebt een marktkraam-trekker. Handig: via trailer assist kun je je aanhanger automatisch parkeren. Scheelt weer een afgang op de camping of bij de vuilstort. Benzinerijders kunnen overigens een 1.4 TSI van 125 of 150 PK in de catalogus aankruisen. Schakelen hoeft niet, want ook in de Tiguan zit weer die vertrouwde 7-traps DSG-bak.

Het is overigens wel goed te merken dat VW via de Tiguan met hagel schiet: ze willen alle markten bedienen en dat leidt tot concessies. Een zware diesel? Top voor het terrein en de caravan, maar enig lawaai maakt ie soms wel. Fijn cruisen door de stad met je cross-over SUV? Hij doet het, met een pinkje aan het stuur. Maar de bekrachtiging is soms wat vaag. Enfin, slakken & zout, want de Tiguan is vooral een fijne auto, die degelijkheid paart aan een zekere sportiviteit, zeker als je hem in de R-Line-configuratie bestelt.

db2016au00256-large (2)

Concurrentie


De concurrentie in dit SUV-segment is hevig met geslaagde modellen als de Renault Kadjar en de Kia Sportage, die wij onlangs ook vrij positief getest hebben. Een extraatje dat de Tiguan weer onderscheidt van het peloton, is de virtual cockpit, die we kennen uit de premium Audi-modellen. Hier zijn je meters niet meer analoog, maar geïntegreerd in een totaal digitaal dashboard, waar lekker veel hi-tech dynamiek in zit, zoals de navigatie, die je tussen de klokken kan inserten. Trouwens, een head-up display heeft de Tiguan nu ook.

Het komt allemaal uit dat enorme collectieve magazijn van de VW Group, waardoor je ook gemakkelijk zou kunnen concluderen dat de Tiguan gezien al dat gezamenlijke VW-DNA, inclusief het platform, een als SUV vermomde Passat is. Nou, boeiuh. De nieuwe Passat was één van de smaakvolste recente ontwerpen van VW. Echter, omdat VW de Tiguan ook iets forser heeft gemaakt, lijkt ie, zo langs de stoeprand in Berlijn, vooral op zijn grote broer, de Touareg. En juist die uitstraling en presence zoeken kopers. VW wint. Weer.

db2016au00252-large (2)

Vanaf 28,790 euro

   
 
 
Toon / Verberg Reacties  
 
Sinds september 2017 moet je ingelogd zijn op Facebook om hieronder meer dan de standaard aantal reacties te laden.
Het gaat hier helaas om een verandering die Facebook zelf heeft doorgevoerd.
Maar je kunt ook reageren via Disqus.
Als iedereen slaapt, zijn wij wakker.