Leven

Mans’ Brulding: Hispano-Suiza

16-01-2016 18:10

33HispanoJ12conceptcarz

 
Een in 1898 door de Spaanse officier Emilio de la Cuadra opgericht bedrijf voor de productie van elektrische auto’s schakelde met de in 1902 ingestapte Zwitserse ingenieur Marc Birkigt over op benzine. Eén overname, bankroet en herrijzenis later zag het nu La Hispano-Suiza Fábrica de Automóviles genaamde bedrijf de Eerste Wereldoorlog beginnen. Wat het bedrijf onder leiding van Birkigt tot het ontwerp van een V8 all-alu vliegtuigmotor bracht. Een motor waarmee zo’n beetje alles dat aan geallieerde kant zonder rare monosoupape rotary vloog werd uitgerust. Nadat de rust wederkeerde brak het interbellum aan, en brachten Hispano-Suiza J, H en K voitures de wereld visuele vreugde. Dit, naast een continuering van een Hispano vliegtuigmotoren-divisie, waar later 20 mm snelvuurgeschut bij kwam. Oerlikon werd in dit kaliber weliswaar de soortnaam, maar tallozen waren Hispano-Suiza versies. Een verhaal apart.

De visuele vreugde begon in 1919 met de H6B-series. Zoals toen gebruikelijk voor het hogere segment werden de auto’s veelal bij een gerenommeerde koetsbouwer van een smakelijk gezicht voorzien. Onderhuids zorgde een van de oorlogswinnende vliegtuigmotor afgeleide Hispano-Suiza all-alu 135 pk 6.6 liter SOHC zesclinder de aandrijving van de eerste H-serie. Nadien groeide de motor naar 8 liter, waar tot circa 220 pk uit kwam. In de dertiger jaren vervingen K modellen met veelal iets minder exotische OHV zescilinders de H-serie Hispano’s.

1921 Hispano-Suiza H6B
121HispanoSuizaH6Bconceptcarz

1928 Hispano-Suiza H6C
128HispanoSuizaH6C

 

Hoewel technisch evenmin erg exotisch waren de gietijzeren 9.4 en 11.2 liter V12’s van de in de dertiger jaren geïntroduceerde J-serie gezien hun cilinderhoud redelijk opvallend. Weliswaar toen geen ongebruikelijke bouwwijze zijn deze motorblokken met vaste cilinderkoppen, uit één stuk gietijzer gebeiteld, nu zeer bijzonder.

1936 Hispano-Suiza J12
136HispanoJ12Cabrio

J12 V12
36HispanoJ12engineconceptcarz

J12 interieur
36HispanoSuizaJ12dash
 

De klepaandrijving bovenin kwam met stoterstangen van onderuit nokkend tot stand. Iets ordinairder dan de met een koningsas aangedreven bovenliggende nokkenas in de aluminium J-series, maar wel stukken stiller. Om statiger te zijn. Wat de serie zacht murmelende 220-250 pk voitures maakten die gedistingeerd als een J-klasse de wereld aanzien gaven.
 
Meer Hispano-vreugde bij conceptcarz, waar alle foto’s van afkomstig zijn. Sommige techno-details zijn verder uitgewerkt in een eerdere Spaans-Zwitserse Brul.
 


 
De unieke 1938 H6C Xenia Coupe


 
Titelfoto: 1935 Hispano-Suiza J12