Leven

VW-topman: Raad van Bestuur wist niet van Dieselgate

10-12-2015 16:17

Het onderzoek naar het gesjoemel met de uitstoot van dieselauto’s van Volkswagen duurt nog zeker tot volgend jaar. Er zijn 450 interne en externe experts bij het onderzoek betrokken. Dat heeft president-commissaris Hans Dieter Pötsch van Volkswagen donderdag gezegd op een persconferentie op het hoofdkantoor in Wolfsburg.

De onderzoekers verwerken een ,,gigantische” hoeveelheid gegevens, aldus Pötsch. Daarbij wordt volledig samengewerkt met de autoriteiten.

Volgens Pötsch is slechts een relatief kleine groep werknemers betrokken geweest bij de fraude. Degenen die verantwoordelijk zijn zullen worden gevonden en aangeklaagd, verzekerde hij. ,,We zullen niet rusten totdat de schuldigen zijn gevonden. Er wordt niks onder het tapijt geveegd.” Negen managers zijn inmiddels geschorst in verband met de zaak.

Pötsch stelde dat de installatie van de sjoemelsoftware een noodgreep is geweest van een kleine groep werknemers omdat niet binnen de gewenste tijd en vanwege te weinig budget aan de strenge uitstooteisen in de Verenigde Staten kon worden voldaan. Hij gaf aan dat het bestuur van Volkswagen niet van de fraude op de hoogte is geweest.

Het Duitse autoconcern neemt maatregelen om ervoor te zorgen dat de fraude nooit meer kan gebeuren. Volgens de voorzitter van de raad van toezicht van Volkswagen worden IT-systemen geïnstalleerd die de interne procedures strenger moeten maken. Het schandaal werd veroorzaakt door een reeks fouten van individuen, aldus Pötsch, die diepe spijt betuigde over de kwestie.

De belangrijkste prioriteit en uitdaging van het Duitse autoconcern is nu het terugwinnen van vertrouwen, stelde Pötsch. Sinds het schandaal in september aan het licht kwam is Volkswagen door ,,een ongekende periode” van turbulentie gegaan, stelde de bestuurder. Hij denkt dat het verdedigen van het marktaandeel van het grootste autoconcern van Europa ,,niet makkelijk” zal zijn in de nasleep van de dieselfraude waarbij wereldwijd 11 miljoen auto’s zijn betrokken.

Bestuursvoorzitter Matthias Müller zei donderdag dat Volkswagen het schandaal ziet als een katalysator voor verandering, die het bedrijf nodig heeft. ,,We zullen niet toestaan dat deze crisis ons verlamt.”

Er zijn bij ten minste twee zaken vraagtekens te zetten. In de eerste plaats claimde VW eerder dat de afwikkeling van Dieselgate, niet het onderzoek ernaar, ongeveer een jaar zou duren. Dat leek toen al te optimistisch en daarop lijkt het bedrijf nu terug te komen.

In de tweede plaats is de rol van Ulrich Hackenberg nog steeds niet opgehelderd. De technische eindbaas hield de touwtjes stevig in handen. Het zou buitengewoon opvallend zijn als hij niets wist, al was het maar omdat bronnen zeggen dat ondervraagden in het interne onderzoek naar hem wijzen.

ANP/TPO