Opinie

Twee vervuilende Volvo’s, is dat niet hypocriet voor een GroenLinkser?

28-10-2015 14:51

In de nacht van maandag op dinsdag zijn twee auto’s van de fractievoorzitter van GroenLinks in Oostknollendam uitgebrand. Harold Halewijn, de getroffen GroenLinkser, vermoedt dat het om een aanslag gaat die te maken heeft met de eventuele komst van een asielzoekerscentrum in de gemeente Wormerland waar Oostknollendam deel van uitmaakt.

Uiteraard is dit een schandalige actie. Je blijft gewoon van andermans spullen af, ook al is iemands mening nog zo abject in jouw ogen. Op de sociale media ging de aandacht al snel uit naar het feit dat een fractievoorzitter van notabene GroenLinks twéé dure auto’s voor de deur heeft staan. Tijd om daar eens iets dieper in te duiken.

Prijzige Volvo’s

Raadslid-zijn in een kleine gemeente is natuurlijk maar een bijbaantje waar je €580,23 bruto per maand mee verdient. Daar kunnen nog wat vergoedingen bij komen, maar een vetpot is het niet. Het is zeker niet voldoende om er twee flinke Volvo’s van te rijden.

De eerst uitgebrande Volvo was een privé aangeschafte Volvo C70 cabriolet uit 2010, catalogusprijs €65.785,-, als occasion in 2012 gekocht. De andere bolide was een in 2013 geleasde stekker-hybride Volvo V60, met een catalogusprijs van €73.695,-.

Geen goedkope vervoermiddelen dus, waarbij de cabriolet uitgerust is met een 2,5 liter vijfcilinder benzinemotor met een E-label voor milieuvriendelijkheid. Niet echt de auto die je bij een GroenLinkser verwacht. Een kwaadwillende zou het zelfs enigszins hypocriet kunnen noemen dat iemand die de anti-autopartij vertegenwoordigt zelf in een vijfcilinder cabrio met E-label rondtoert.

Niet milieuvriendelijk

Maar uiteraard wordt dat gecompenseerd door de plug-in hybride van mijnheer. Wat is dat ding, overigens ook uitgerust met een vijfcilinder motor maar dan op diesel, milieuvriendelijk! Hoewel de milieuvriendelijkheid relatief is, want als we naar de daadwerkelijke verbruikscijfers van een V60 Plug-in Hybrid kijken op de objectieve site Spritmonitor.de, dan zien we dat het gemiddelde verbruik toch nog 4,8 liter diesel per 100 kilometer is. Vergeleken met de opgave van de fabrikant is dat een afwijking van zo’n 167%. In hybride-land is dat een heel normale score.

Als we kijken naar het wagenparkje van mijnheer de GroenLinks-fractievoorzitter, lijkt milieuvriendelijkheid niet echt het aanschafcriterium te zijn geweest. Want wie oprecht gelooft in de milieudoctrine van GroenLinks zal natuurlijk nooit een CO2-uitbrakende 5-cilinder cabrio aanschaffen.

Fiscale voordelen

Wat hoogstwaarschijnlijk wel een criterium is geweest, zijn de enorme fiscale voordelen die gepaard gaan met het rijden van een plug-in hybride. Zo betaal je geen BPM en is de bijtelling slechts 7% (wordt helaas voor mijnheer Halewijn 15%). Daarnaast gold ten tijde van de aanschaf ook nog eens de milieu-investeringsaftrek, wat een flink belastingvoordeel opleverde voor de BV van mijnheer Halewijn: Episteem consultants BV, een ICT-consultancybedrijfje.

Hoe dan ook, fiscaal gezien is zo’n plug-in hybride Volvo een perfecte keuze. Maar ook hier weer behoorlijk hypocriet voor iemand die op zijn Twitter Starbucks aanvalt vanwege belastingontduiking.

Dit is overigens een twitter-tijdlijn die voor een chronische vijfcilinderrijder behoorlijk doordrenkt is van klimaatalarmisme.

Samenvattend is mijnheer Halewijn hoe dan ook een slachtoffer. Andermans auto’s afbranden, om welke reden dan ook, dat doe je niet. Ook al is het bij links ‘denkend’ Nederland nog wel een vervelende gewoonte om auto’s te slopen, het geeft deze daders nooit het recht om zelf de aansteker ter hand te nemen.

Maar dat maakt het slachtoffer zelf niet minder hypocriet. Hoeveel zonnepanelen hij ook op zijn dak heeft liggen, hij blijft een belastingontwijkende milieuvervuiler.

Beeld: M 93