Leven

Veilig Verkeer Nederland geeft TPO.nl gelijk

26-10-2015 10:17

Het is een dubieuze eer, maar de veiligheidsfetisjisten van Veilig Verkeer Nederland geven maandag versimpeld weer wat u zondag al op TPO kon lezen: wij zijn nog niet klaar voor zelfsturende auto’s.

Veilig Verkeer Nederland

Uit de Telegraaf:

“Veilig Verkeer Nederland zet vraagtekens bij de programmatuur die 2000 eigenaren in ons land deze week op hun Tesla Model S kunnen laten zetten. Als eerste productieauto ter wereld kan de Tesla dan zichzelf besturen.

„Zoiets moet je alleen toestaan wanneer het honderd procent veilig is. Dan kan je wel zeggen dat mensen hun handen op het stuur moeten houden, maar eigenaren zullen de verleiding toch niet kunnen weerstaan. Daarom vinden we het niet verantwoord.””

The Post Online

Onmiddellijk in het verlengde van wat VVN aankaart, ligt het onopgeloste probleem van aansprakelijkheid bij ongelukken met bijvoorbeeld de nieuwe semi-zelfsturende Tesla. Daarover kon u het volgende lezen:

“(…) Door een amendement in de Weense Conventie voor Wegverkeer (1968) is het inmiddels toegestaan dat bestuurders hun handen onder bepaalde omstandigheden niet aan het stuur hebben. Dat mocht eerst niet, omdat bestuurders de ‘volledige controle’ over hun voertuig moesten hebben. Dit is een belangrijke stap voorwaarts voor de zelfsturende auto, die vooral het resultaat is van lobbywerk uit Europa. Automakers willen doorstomen met de zelfstuur-ontwikkeling – en daarvoor is een markt nodig.

(…)

Allemaal prima, maar ondertussen hebben we nog steeds niet uitgevonden wie juridisch verantwoordelijk is bij een aanrijding met een zelfsturende auto. Er zijn drie opties, of combinaties daarvan: de auto zelf (dat is absurd, want dan zou het ding een juridische aansprakelijkheidsstatus moeten krijgen), de bestuurder (ook vreemd, want hij of zij zit helemaal niet aan de knoppen) of de fabrikant. Die laatste optie lijkt het meest voordehandliggend.

Hoewel Google en Volvo al hebben aangegeven juridisch volledig aansprakelijk te zijn in het geval van een crash, heeft dit geen wettelijke basis. En noem ons cynisch, maar miljardenbedrijven die zichzelf bij voorbaat de zwartepiet toespelen, dat moeten we eerst zien en dan geloven.”

Wij rusten onze zaak.

Beeld: Mariordo